ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
0 comments

Σημαντικές εκθέσεις στο Ελληνικό Μουσείο

 

ΜΕΛΒΟΥΡΝΗ | Τρεις εκθέσεις εγκαινιάσθηκαν την Κυριακή στο Ελληνικό Μουσείο (Hellenic Museum) της Μελβούρνης, στο πλαίσιο ενός τριήμερου καλλιτεχνικού προγράμματος, που αναδεικνύει τη Μελβούρνη σε «νέα Αλεξάνδρεια» και ιδιαίτερα με την επικείμενη λειτουργία και του Πολιτιστικού Κέντρου της Ελληνικής Κοινότητας Μελβούρνης.

Πρόκειται για την έκθεση ζωγραφικής του γνωστού Ελληνοαυστραλού ζωγράφου Γιώργου Ραφτόπουλου με νέα σειρά έργων του, την εγκατάσταση της Μισέλ Μάντσιου «Το σχέδιο» και την έκθεση Ελληνοαυστραλέζων ζωγράφων με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας.

Στα εγκαίνια των εκθέσεων, ο δημοσιογράφος και διευθυντής του Ελληνικού Μουσείου Ιωάννης Τατούλης παρουσίασε τους δύο καλλιτέχνες στο κοινό, από τους οποίους ζήτησε να απαντήσουν σε μια σειρά ερωτήσεων για τη ζωή και το έργο τους. Η συζήτηση έγινε στον καταπληκτικό κήπο του μουσείου, που τις τελευταίες εβδομάδες έχει μεταβληθεί σε χώρο μιας σημαντικής σειράς καλλιτεχνικών εκδηλώσεων.

Ο Γιώργος Ραφτόπουλος, που θεωρείται ως ένας από τους καλύτερους νέους ζωγράφους της Αυστραλίας, ανέφερε ότι είναι μεγάλη τιμή για τον ίδιο που η έκθεσή του συμπεριλαμβάνεται στις εκδηλώσεις του σπουδαίου μουσείου.

Ο διευθυντής του Ελληνικού Μουσείου Τζον Τατούλης με τους καλλιτέχνες  Μιστέλ Μάντσιου και Γιώργο Ραφτόπουλο

Ο διευθυντής του Ελληνικού Μουσείου Τζον Τατούλης με τους καλλιτέχνες Μισέλ Μάντσιου και Γιώργο Ραφτόπουλο    PHOTO: TGANEWS.COM

Στη συνέχεια μίλησε για τη ζωή του. Γεννήθηκε στο Σίδνεϊ το 1972 και στη δεκαετία του 1970, έζησε με την οικογένειά του στην επαρχιακή πόλη Γκρένφελ της Νέας Νότιας Ουαλίας, όπου ήταν και η μοναδική ελληνική οικογένεια εκεί. Αντιμετώπισε προβλήματα πολιτιστικής ταυτότητας στα νιάτα του κάτι που συναντάται και σήμερα στα έργα του. Φοίτησε στο Πανεπιστήμιο του Σίδνεϊ όπου έκανε και τις μεταπτυχιακές του σπουδές.

Μιλώντας για τη ζωγραφική του λέει πως πρόκειται για «χαρτογράφηση της μνήμης», κάνοντας στην επιφάνεια που δουλεύει αποσπασματικές αναφορές για μέρη που έχει βρεθεί, για γεγονότα που έχει δει και για πράγματα γενικά που έχει βιώσει, εμβαθύνοντας ταυτόχρονα σε πτυχές της μνήμης και της πολιτισμικής του καταγωγής.

Τα έργα του Ραφτόπουλου χαρακτηρίζονται από εξπρεσιονιστικό δυναμισμό, ενώ ο ίδιος περιγράφει τη μέθοδο ζωγραφικής του ως μια «διαδραστική διαδικασία», υπό την έννοια ότι γίνεται χωρίς το δίχτυ ασφαλείας των προκαταρκτικών μελετών.

Με πολλαπλά στρώματα σχεδίων και χρωματισμών δημιουργεί με επιδεξιότητα, δυναμισμό ακόμα και χιούμορ τα έργα του, που το καθένα στην ολοκλήρωσή του έχει τη δική του ιστορία, τις μνήμες και τα νοήματα, με έντονο το αυτοβιογραφικά στοιχείο.

«Είναι για την ταυτότητα. Τι είμαστε, από πού ερχόμαστε, που πηγαίνουμε… όλα αυτά αποτελούν μέρος του έργου,» λέει ο ίδιος.

Για να δημιουργήσει αυτό που θέλει καταφεύγει στη μεικτή τεχνική, εναποθέτοντας στον καμβά και στις επιφάνειες που δημιουργεί διάφορα υλικά που το καθένα «κουβαλά» το δικό του παρελθόν, νόημα και μνήμες.

«Δεν πρόκειται για μοντάζ… Χρησιμοποιώντας άλλες εικόνες και υλικά, δημιουργώ κάτι καινούργιο με συνεχή στρώματα,» λέει.

Αποψη από την έκθεση των έργων του Γιώργου Ραφτόπουλου στο Ελληνικό Μουσείο

Αποψη από την έκθεση των έργων του Γιώργου Ραφτόπουλου στο Ελληνικό Μουσείο       PHOTO: TGANEWS.COM

Σε πολλά από τα έργα του Ραφτόπουλου είναι χαραγμένες λέξεις και στα Ελληνικά ή και αριθμοί που υποτίθεται ότι αντιπροσωπεύουν και χρονολογίες από σπουδαία γεγονότα της ελληνικής ιστορίας. Μπορεί να είναι στρατιωτικοί σχηματισμοί, τεχνικοί υπολογισμοί, ημερομηνίες ή συντεταγμένες του χάρτη. Μπορεί να έχουν μυστική στρατηγική σημασία, ή μπορεί να είναι εντελώς αθώοι.

Ο ίδιος λέει πως οι αριθμοί και οι ελληνικές λέξεις είναι σκόπιμα τοποθετημένα και πολλές φορές λάθος σε μια προσπάθειά του να κάνει και χιούμορ.

Ο Γιώργος αναφέρει πως κάθε έργο του ολοκληρώνεται ύστερα από εμπεριστατωμένο έλεγχο και αυτοκριτική. «Λέω στα παιδιά μου καμμιά φορά πως ο μπαμπάς δεν λέει ψέμματα, μόνο όταν ζωγραφίζει,» σημειώνει αστειευόμενος.

Περιττό να αναφερθεί ότι τα έργα του είναι περιζήτητα και πολλά πωλούνται από την πρώτη έκθεση που κάνει.

«Αγοράζοντας κάποιος έναν πίνακά μου είναι μεγάλη τιμή για μένα,» λέει.

Ολοκληρώνοντας τη συζήτηση μαζί του, τονίζει: «Είμαι πολύ φιλόδοξος και θέλω να κάνω πολλά πράγματα, να δημιουργώ όλη την ώρα.»

Μερική άποψη της εγκατάστασης της Μισέλ Μάντσιου

Μερική άποψη της εγκατάστασης της Μισέλ Μάντσιου             PHOTO: TGANEWS.COM

Το σχέδιο
Η Μισέλ Μάντσιου μεγάλωσε και σπούδασε στη Μελβούρνη. Η εγκατάσταση «Το σχέδιο» βασίζεται σε μια σειρά συνεντεύξεων με δύο αδέλφια στη Θεσσαλονίκη, που έκανε στα τέλη του 2012 και στις οποίες συζητούν για την τρέχουσα πολιτική, οικονομική, κοινωνική, συναισθηματική και ιδεολογική κατάσταση στην Ελλάδα.

Οπως εξηγεί, αν και τα δύο αδέρφια έχουν διαφορετικές πολιτικές πεποιθήσεις και ιδεολογία μπορούν να συζητούν επι πολλές ώρες μαζί για τα θέματα αυτά.

Ο Αγγελος Δημόπουλος είναι ένας νεαρός πανεπιστημιακός που ζει στο Λονδίνο με εξειδίκευση στην ευρωπαϊκή οικονομία και νομοθεσία, ενώ ο Θανάσης Δημόπουλος είναι γιατρός που ζει και εργάζεται στη Θεσσαλονίκη.

Η Μισέλ εξηγεί πως, σαν δύο αδέρφια με στενή σχέση και διαφορετικές ιδεολογικές απόψεις, το «Σχέδιο» είναι ένα πείραμα για την κατανόηση της σχέσης τους μέσα από τα αναδυόμενα πρότυπα που ανακαλύπτονται από τον τρόπο που μιλούν, συμπεριφέρονται, ανταγωνίζονται, κινούνται, ανεβάζοντας ή χαμηλώνοντας τη φωνή τους, την επιταχύνουν ή επιβραδύνουν και το πόσο ενδιαφέρονται ο ένας για τον άλλο.

«Ο σκοπός του έργου μου ήταν να δημιουργηθεί μια σχέση μεταξύ της πολυπλοκότητας των συναισθματικών δεσμών σε οικογένειες, μέσω της υλοποίησης των συνεντεύξεων στις διάφορες μορφές τους,» αναφέρει η ίδια στο ενημερωτικό φυλλάδιο που συνοδεύει την εγκατάσταση.

Η εγκατάσταση αποτελείται από:
– βίντεο με περιληπτική παρουσίαση της συνέντευξης με τα δύο αδέλφια
– δύο καρέκλες ως έργο τέχνης και έπιπλα, τα οποία έχουν αναπροσαρμοστεί σε σκανδιναβικό στιλ σχεδιασμού (προς τιμή της επιθυμίας των δύο αδελφών να ζήσουν σε μια σοσιαλιστική δημοκρατία)
– ταπετσαρία που έχει υφανθεί στον αργαλειό από την ίδια την καλλιτέχνιδα.
– δημοσιεύσεις με μια εισαγωγή στο έργο
– κι ένα αργαλειό.

Στόχος είναι να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις για την επανάληψη της συζήτησης με τα δύο αδέλφια.

«Χρησιμοποιώντας την επανάληψη για τη δημιουργία προτύπων και μνήμης, ελπίζουμε ότι η συζήτηση αυτών των δύο αδελφών θα αντηχεί ανάμεσα στο παρελθόν και στο μέλλον,» αναφέρεται στο ενημερωτικό φυλλάδιο της έκθεσης.

Η Μισέλ εξηγεί ότι χρειάστηκε πάνω από ενάμιση χρόνο για να συνθέσει την εγκατάσταση αυτή, λέγοντας πως παρακολούθησε ως και ειδικά μαθήματα για να μάθει να υφαίνει στον αργαλειό.

Εκθεση έργων Ελληνοαυστραλέζων ζωγράφων με την ευκαιρία της Παγκόσμιας Ημέρας της Γυναίκας

Εκθεση έργων Ελληνοαυστραλέζων ζωγράφων με την ευκαιρία της Παγκόσμιας Ημέρας της Γυναίκας           PHOTO: TGANEWS.COM

Εκθεση για την Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας
Επίσης σε αίθουσα του Ελληνικού Μουσείου εγκαινιάσθηκε και η έκθεση «Μετασχηματισμός» με έργα έξι Ελληνοαυστραλέζων ζωγράφων στο πλαίσιο ειδικής εκδήλωσης του συλλόγου Food for Thought και του μουσείου για να γιορτάσουν την Παγκόσμια Ημέρα της γυναίκας.

Στην έκθεση συμμετέχουν με έργα τους η Αννα Γουόρεν, η Χριστιάνα Φαναρίτη, η Ελένη Σαρτίνα, η Νίκη Ντουντούλη, η Δώρα Κιτίνα, η Τίνα Σιδέρη και η Θάλεια Ανδρέου.

Την έκθεση εγκαινίασε ο πρεσβευτής της Ελλάδας στην Καμπέρα κ. Χαράλαμπος Δαφαράνος.

Εν κατακλείδι, πρόκειται για τρεις σημαντικές εκθέσεις τις οποίες θα πρέπει να επισκεφθούν όλοι οι φιλότεχνοι της Μελβούρνης.

 

 

Be the first to comment!
 
Leave a reply »

 

Leave a Response 

13 + eighteen =